Het doejemeeatelier presenteert ‘de leerkrachten-ontzorg-service’

Ik ben Ella, in het pittoreske Spaarndam (vlakbij Haarlem) run ik een kinderknutselatelier waar het creatieve proces hoog in het vaandel staat. Mijn atelier staat vol met allerhande vaak kosteloos/rest materiaal zorgvuldig gesorteerd, klaar voor gebruik. Kinderen kunnen in rust en met aandacht op onderzoek uitgaan. Sinds juni 2020 mag ik mezelf atelierpedagoog noemen. 

‘Kinderen die vrij mogen onderzoeken en ontdekken bouwen aan hun innerlijke steunpilaar (…) met zo’n motivatie, die van binnen uit komt, heb je de eerste vonk te pakken. Die vonk zorgt voor een goed fundament om leerprocessen op te bouwen’

Vecchi

Ik zie leerkrachten soms worstelen met alles wat al ‘moet’ binnen het onderwijs en dan moet er óók nog handvaardigheid worden gegeven. 

  • Wat moeten we doen? 
  • Iets wat niet al te veel rommel geeft, maar weer iets met papier? 
  • even last minute rondneuzen op pinterest.  
  • Waar zijn de materialen, o shit de klei is uitgedroogd… en waar zijn de gereedschappen? 
  • Dit alles resulterend in maar weer een ritje naar de Action🙁

Dat kan beter…

Duurzamer, creatiever, meer van de kinderen zelf. En nu ook gemakkelijker met ‘de-leerkrachten-ontzorg-service’

Mijn jarenlange ervaring als teamondersteuner en mijn liefde en kennis van materialen en creativiteit komen samen in deze service. Ik zie mezelf een beetje tussen de onderwijsassistent en de zelfstandig beeldend vakdocent in. Ik wil toffe lessen neerzetten naast of samen met de vaste leerkracht van de groep, zodat deze zich ontzorgd voelt en een volgende keer (of misschien die keer erna;) het aandurft om meer in te zetten op het creatieve proces, zodat de werkstukken weer van de kinderen worden en niet een kopie van wat er op Pinterest te vinden is. 

Naar wens kan ik inspringen voor allerhande zaken rondom prikkelende, creatieve, beeldende lessen, denk aan:

Het verzamelen en klaarzetten van alledaagse en niet zo alledaagse materialen en gereedschappen. 

Het verzorgen van inspirerend beeldmateriaal.

Lessen bedenken:

  • Die passen bij jouw groep 
  • Waarbij het creatieve proces centraal staat (geïnspireerd door de werkwijze: ‘begrijpen met je handen’)
  • Die passen in een doorlopende creatieve leerlijn van groep 3 t/m 8.

Extra handen tijdens de les, waardoor er meer tijd vrijkomt voor begeleiding en observatie

Inrichten van een expositie voor ouders en kinderen van het gemaakte werk

(Helpen bij) duurzaam opruimen; alles schoon en gesorteerd grijpklaar voor een volgende keer

Maar ik kan ook in kaart brengen welke gereedschappen er binnen de scholen van een stichting overal en nergens rondzwerven (er is al zo veel aanwezig dat gewoon ligt te verstoffen) ze reviseren en zorgen dat ze weer gebruikt/ingezet worden. 

Kortom nooit meer gestress voor de beeldende les 

Ben je leerkracht en lijkt een helpende hand je wel wat? Of ben je directeur en zie je je teamleden worstelen? Neem contact met me op: 06 14 96 21 91 (Ella). Tot gauw!